Vanaraud ja apokalüpš
Kati S.V. Murutar
Mikk Mägi ja Oskar Lehemaa oma
meeskonnaga on 2 aastat 24/7 lima liigutades loonud juba eos
kultuslikuks kujunenud šedöövri. Vanamehe multikas oma
naturalistliku-sübolistliku absurdihuumoriga kinnitab taas: kui
Asjad on õhus, püütakse nad
siit-nurgast-ja-sealt-nurgast-keskpõrandale-kokku apokalüpsikusse –
ja hea saab.
Filmhaaval täiustub tervikpilt, mis
pusletükk-haaval püüab kindlaks teha, kes oleme, kust tuleme, mis
edasi saab.
Nii Ükssarviku startup-stripp,
jagamise-doki gluteeniküllane kurblugu kui vanamehe
plastiliinist-rögast-lagast-vanarauast koosnev Lugu on otsekui
legend pimedatest, kes kõik üht ja sama elevanti kirjeldasid.
Kellel saba, kellel lont – ikka sama vant.
Meie rahvuskehand on läbi tulnud orja-
ja nõukaaegadest ning uue hea ilma filmid – nii võimsad, nagu
polekski Eesti omad – kirjeldavad meie ühist rakutasandilist
kreeni. Oleme lõksus oma vanarauahunnikus, mida samavõrd kardame
kui ülistame.
Kui näiteks legendaarse Nopri
talumeierei truudus oma 7* piimale on oma järjepidevuses kaunis ja
õilis, on sitane tants üheainsama lehma ümber veenvalt kleepuv ja
haisev metafoor.
Piim on vastutus samavõrd kui lehma,
ka hambutu-kohatu kogukonna ees. Nagu seriaalis Naabriplika pole
seriaalist ENSV saabunutel kusagile (välja)pääsu. Jamavad oma
vanaraua-väärsete traktorite-kaubikutega „puujumalat paluda“,
kuni too orgasmi ja seejärel küttepuudeks saab.
Eestlastele assotsieerub see
puuõõne-koin mõistagi papa Mangiga. Rahvusvaheline publik saab ka
lisa-pikantsita aru, mis hambutu värk on see kik.
Nagu ka spiritiri-festivalid, kuhu
kogunenud „karvased“ gastrollivad ka Ükssarviku ja Jagamise
burning-manidel ja Mustamägedel.
Igaühest ei saa startupitajat.
Keegid-kuidagi-kusagil peavad liini-kontori-töö tegijad vabal ajal
ju ometi olema. Kuni masinad on needki viimsed ametid-mannetukesed
üle võtnud.
Selle eest hoolitseb mängeldes, aga
vääramatu jõuna noorim generatsioon.
Kui nad kogu suveks vanaisa juurde
valatakse ja hääbuva küla viimne põssa nende nutiplutid nahka
paneb, hakkavad nemad leiutama. Ühenduses Algallikaga kõigi ja
kõigega üks olema hakkavad. Ja vastutuse võtavad.
Veenvamalt kui Kruudid-Imelised, sest
need nõnlased on siin ja praegu ja päriselt.
Miks need muhedad, elusad ja ehedad
lapsed publikule alla 12 keelatud on?
Sest persseid on palju. Väga palju.
Justkui lapsed neid sõnu ei teaks. Või
justkui nad ei teaks hiidkaru, kellesugused jõuravad ka Hollywoodi
kassahittides.
Meiemaine mõmm – kujund muidugi,
miks ei kujund! - on täidetud metsloomade ja Jaagup Kreemiga, kes
aitab karul kogu kamba välja peeretada. Ise jääb seedekulglasse
uhkes üksinduses mediteerima.
Episoodid lehmaga üheks saamisest
panevad kogu oma orgaanikas oletama, kui palju kanepit ja teisi
toetavaid taimi selle šürri šaavutamišekš kuluš.
Kaks aastat röga rullimist
millimeeter-haaval mööda higi ja sitta... Oojaa...
Ilmselgelt oli pupedele hääle andnud
Avandil-Lüüsil-Uuspõllul oluliselt lihtsam ja lõbusam.
Tulemuseks uskumatult mitmekihiline,
traagiliselt naljakas tort, mille ilmselt neelab alla ka
rahvusvaheline vaataja ning mis oma raputavas sügavuses kindlalt ka
autasud saab.
Kinoseanss oli kinnitus, et saab, mida
väga tahab – igaüks meist.
Rahvaga kohtuma tulnud Oskar esitas
viktoriiniküsimused, mille põhjal sai autogrammidega plakati
Kuusiku poiss Mardo ning suveniirnuku väike poiss, kes seda nii
meletult tahtis, et... saigi!
Mis edasi saab?
Jagaja andis alla ja loobus.
Ükssarviku-generatsioon ja korrus veeretab üha uusi starte nende
nulliderikkuses appi. Tagurpidi kentauri – peadpidi lehma pees
peremehe – järjekordne lauda viin viib päris kindlasti
plahvatuseni.
Purjus punik ja suvise
mõistuse-südametunnistuse rollis laste linna-lahkumine kuidagi
teisiti kui suure pauguga lõppeda ei sa..
Eks kogukond lüpsab seni väikese
leiduri loodud masinaga kukke-põssat-üksteist, kuni järgmisel
põlvkonnal on uus kuldvillak. Kuni ka selle udar plahvatab, sest
lüpsjatel käib juba järgmise leveli tants ja tagaajamine.
Meie põlvkond balansseerib nostalgia
ja unistuste vahel. Küll sai tehtud. Küll tahaks teha. Oleks mul
vaid Lehm Püha lehm. Kuldvillak. Nandi.
Aga piim on vastutus.
Seda teavad nii päris põrunud
piimavana kui poolpõrunud vanamees.
Eit, tule koju!
No comments:
Post a Comment