Minu
Aarne...
Kui
transporttöölisel oleks lõpmatult omal käel midagi edasi
õppida...
Kui
transporttööline saaks oma tööle keskendudes endasse tõmbuda ja
vaikses mõtluses maailma eest varjule pugeda...
Kui
transporttööline jõuaks astehaaval, õppides ja mõtiskledes üha
uutele inimeseks olemise kõrgustele...
Kui
– siis oleks Aarne ilmselt tänaseni transporttööline. Ja hea
tervise juures pealegi.
Enne
iseendaks hakkamist jõudis teismeline tema õige mitmes tähtsas
tootmisasutuses transat teha. Sest nii tema tahtis. Oli tite-east
saadik harjunud maailma asju omal nahal, katse-eksituse meetodil
selgeks proovima.
Ta
oli artistide laps ning pisikese Aarne vanematel oli enamasti rohkem
tegemist lavade kui lastetoaga. Sedamoodi siis kasvatas kitarr ja
progressiivne popmuusika poissi, kelle isa oli
romantiline-klassikaline südametemurdja Harri Vasar.
Ja
nõukogude sõjavägi kasvatas teda.
Niimoodi
juhtuski, et hipisugemetega Aarne, sõprade seas Ärniks kutsutu,
võttis enne naise ja alustas iseseisvat elu - ja alles siis märkas
muu hulgas ka keskkooli ära lõpetada.
Loomingule
pühendujad peavad mingisuguseid mööndusi ikka tegema. See, kes
tahab joonistada, maalida ja kujutavas kunstis meeliskleda, peab
elatist teenima näiteks multiplikaatorina-tehnilise osavnäpuna, kes
värvib joonisfilme kaaderhaaval olemas-olevaks. Kes armastab kitarri
mängida, peab teenistuse nimel soostuma tantsuks mängimise ja
muudlaadi muusiku argipäevaga.
Aarne
oli oma kodus väga hea kitarrist oma maiste aegade lõpuni ning
kulutas suurima osa maalide eest saadud rahast kitarri, võimenduse
ja koduse muusikakeskuse muretsemiseks.
Kujutava
kunstiga kaasas käiv kompromiss loomingu ja tükitöö vahel sobis
talle paremini.
Võibolla
ahvatles Aarnet ka trots rohkem kunsti suunas kalduma: muusikuna ei
põlanud keegi teda diletandiks, karikatuuridejoonistajana pidi ta
alailma vastama küsimustele, miks tema joonistatud inimestel on
silmad pea lae peal koos, miks nende ihumõõdud logisevad, miks tema
joonistatud maailmas ei kehti füüsikaseadused ning sulejoon on nii-
ja naasugune.
Tulemuseks
oli see, et Aarne veetis suurema osa elust ateljees joonistuslaua
tagant tõusmata, andis oma maailmale veenva väe ning lihvis oma
joonistustehnika jäljendamatult peeneks. Ega ei olegi suurt
kellegagi võrrelda seda usinat graafiku- ja akvarellistitööd, mida
Aarne oma karikatuuride kallal toimetas. Kuna mees joonistas end elu
ajal selles žanris klassikuks, ei söendanud keegi tema tehnika
kallal enam uriseda.
Tema
ahhetama-panev absurditunnetus ja halastamatuseni terav huumorisoon
ka süngeimas reaalsuses ringi vaatamisel aga panevad konservatiive
tänini vaidlema: „fuih“, „no andke andeks“ ja „seda pole
ju olemas“.
Akvarellist
Vasarat mõõtes veeretatakse ka tulevikus tema ümber
võrdlusnimesid Bosch, Dali ja Goya. Ja õigesti tehakse.
Aarne
ei sobinud sildistamiseks.
Inimest,
kes kasutab vabalt ja enesestmõistetavalt mitmeid
eneseväljendusvahendeid, on tõesti raske lahterdada. Asi on
piisavalt segane juba siis, kui keegi karikaturist Vasar nõuab, et
akvarellist Vasarat võetakse tõsiselt ning muusik Vasar põleb
ideedest, milliseid joonisfilme veel teha - ja kõik see Vasar kokku
ostab leiba reklaamfilmide tegemise eest saadud rahaga ning vorsti
leiva peale saab selle eest, et joonistab postkaarte, mis sobivad
vabama maitsega inimestele sünnipäeva- ja jõulutervituseks.
Kes
juhtus Aarnega pikemalt lobisema, võis üsna ruttu ja ilm-eksimatult
avastada, et tema sees elas ka sõnakunstnik. Verbaalseid seosed,
väljendite paradoksid ja eesti keele mahlakas absurdsus
inspireerisid teda üliväga.
Ajastul,
mil diplom maksab, võiks lünklikult akadeemilist Aarnet hõlpsasti
anerudiidiks sildistada.
Ei
saa.
Mees
oli uskumatult avara silmaringiga nii sügavuti kui laiuti ning oli
ses mõttes suure tähega inimene, et tundis inimsoo ajalugu, müüte,
suurkujusid ja olulisi teooriaid põhjalikumalt kui nii mõnigi
paberitega poiss.
Vähe
sellest, ta nõudis teadmisi, pürgimusi ja arenemist kõigilt,
kellest ta vähegi hoolis.
Aarnel
oli õnn olla papa Harri lastest ainus, keda isa kasvatas, lähedaseks
jäid need kaks isevärki meest elu lõpuni.
Isa
nukuteatrile dekoratsioone maalides pidas Aarne isale pikki kõnesid
marionettnukkude teatri võimalustest ning sellest, kui suur on oht
jääda pelgalt nukunäituseks. Me kõik saime teada, mida arvab
Aarne magusatest itaalia lauludest (vt.juuresolevat karikatuuri!) või
skandaalsest nüüdiskirjandusest (vt. Aarne joonistatud kaanepilti).
Nõudlikkus,
mida see terava keelega hilishipi ilmutas oma isa, õe ja noorema
venna suhtes, polnud võrreldavgi käskudega, mida ta iseendale
andis.
Tülikas
itelligentsus ei lasknud tal rahulikult elada.
Parimad
karikatuurid oli vaja kümme korda läbi joonistada ja aina paremaks
teha. Filmistuudiotes grupitöö olemusest kasvanud rahutus ja mure
jälitas teda ka öösiti. Maalimistehnika täiustamine ei lasknud
Aarnet töölaua tagant minema seisundist või haigustest hoolimata.
Just
niimoodi ennast läbi põletataksegi: hing aina rahutu, kõik hea ja
halb ohjeldamatult üle pea kokku löömas, ihu sinna juurde
loomulikult ühtaegu nii trenni kui puhkuseta.
Võib
ju öelda, et nõukogude aeg eesti ruumis oli ideaalne kombinatsioon
geniaalse karikaturisti väljakujunemiseks: ünbritsev koosnes aina
sõgedustest, halenaljakast õudusest ja lollidemaa argipäevast -
seda ei saanud samas otsesõnu väljendada ning leidlikemad mõtlejad
said läbi lillede lausumises ületamatuks.
Ent
okupatsioonivõimude jõhker nõmedus viis noore mehe 80ndatel
aastate keskel esimese infarktini.
Tollal
peeti veel usinasti kõikvõimalikke kutsevõistlusi – neid,
millest tegelikult tänase Eesti tegijatel paistab tõsine puudus
olevat. Karikatuurivõistlused olid asendamatu enese näitamise ja ka
laia maailma pääsemise võimalus - mida näitab ka Aarne loorberite
nimekiri.
Kes
vähegi karikatuure ja nendega seotud poliitilise pauke on tähele
pannud, mäletab ilmselt, millist kära ja pahandust tekitas konkursi
võitnud Priit Pärna „Sitta kah!“ - vene põllule lendav
Eesti-kujuline sõnnikulatakas tollase fosforiidipaanika taustal...
Aarnele
kui teise koha omanikule tähendas see samuti kohvijoomist
punapättide - tema väljend! - ideoloogiaasutuses Pagari tänavas.
Läks sealt koju seesuguses hingeseisundis, et ei osanudki selle
päeva õhtul muud ette võtta kui infarkti saada.
Uus
ärkamisaeg 80ndate lõpus muutis eesti õhustiku helgemaks,
lootusrikkamaks ning lähenev vabadus ei inspireerinud Aarnet enam ei
tähti närima, absurdi nautima ega musta huumoriga publikumi valvel
hoidma. Nagu ta ise armastas korrata: temast ei pidanud kunagi saama
“kommunaalkarikaturisti“, kes nämmutab olmeprobleemide ümber
või haugub poliitikute peale siis, kui see on igavalt vaba ja
loomingulisusele hukatuslikult lubatud.
Selles
mõttes võib öelda, et Eesti riigi saamine lõpetas karikaturist
Vasara tegevuse mõtte seoses senise põhivaenlase - okupatsiooni
kadumisega.
Seda
tõsisemaks muutus maalikunstnik Vasara eneseväljendamine.
Üha
oma maalide taga, oli ta samas kusagil kõrgel ja kaugel ära.
Aarne
eksistentsiaalsed hingeheitlused Jumala ja saatana vahel käisid
kirglikult kraavist kraavi - nagu temasugusele ägeda sisepõlemisega
inimesele kohane. Ühel hetkel oli ta Tallinnas Kaarli koguduses
õpetaja Einar Soone lemmikõpilane oma terase mõistuse ja kiire
mõtteminekuga. Järgmisel hetkel purskas ta vastandlikes kohtades
tuld, nagu vanakurat ise. Taganjärele selgus, et ta lihtsalt pidi
teada saama, kuidas paistab halvem poolus seestpoolt, mis tunne on
seal olla ja kuidas sealt välja saab.
Välja
sai ta oma värvikate otsingute keskelt...
Ilma
kehata.
Aarne
Vasara maruline lahkumine noore mehena on üsna sarnane meie aja
isamaalauliku Alo Matiiseni minekuga.
See
aeg, mille vaimsed sala-peremehed nad olid, sai otsa.
Võitlus
sõna, pildi ja muusika relvaga sai võidetud.
Ja
mis siis, et Mattiisen mõtiskles uutest suurvormidest ja Vasar
tahtis veel joonisfilme ja maale teha - tegelik elutöö sai korraga
tehtud.
Järgmised
suurvormid ootavad neid mehi ilmselt järgmises elus.
Aarnel
on põhjust juba selle pärast varsti tagasi tulla, et lisaks
sürr-filmile muusikariistadest, mida ta tahtis joonistada ja ise
sisse mängida, jäi tegemata vee nii mõnigi asi.
Kokkuvõtlikult
ja peaegu neutraalselt öeldes - see mees ei jõudnud selles elus
täiskasvanuks saada. Ja see on meil isalt pärituna geneetiline
puudus-voorus.
Kati
S.V. Murutar
No comments:
Post a Comment