Austrias elava tartlanna Liina
Mittermayri Lugu on tõestus tõsiasjale, et meie elu on etappide
jada. Tööd ja suhted saavad valmis ja annavad aluse uutele
algustele – kuniks elu.
„Ajutine on teatavasti igavene,“
arutleb karge kaunitar, kes näeb tänaseks välja austerlasem kui
austerlased ise. „Lapsehoidjaks tulin – ja näib, et eluks ajaks
jäin.“
Enam kui paarikümne aastaga kahest
kenast kooselust läbi tulnud ja tütre teismeliseks kasvatanud naine
on kogenud: „Lahutused teevad sõpradeks. Nii kohtunikust Franzi
kui gastronoomist Rudolfiga ja nende peredega oleme väga meeldivas
sünergias. Olid ajad, mil siinsetel õpetajatel oli totter
illusioon: ahhaa, väike Emily ütleb, et emme suusatab ja issi teeb
aprez-ski'd – järelikult on miskid naudisklevad luhvtid.
Tegelikult töötame nii suusainstruktorite-turistiteenindajate kui
kõrtsmike-hütte'pidajatena sageli 24/7.
Siit võiks omakorda eestlasliku
loogikaga arvata, et ma pidanuksin pärast 10 aastat
turismiteenistumist oma isikliku suusakooli avama – aga igaüks ei
pea eraettevõtjaks karjäärama. Mina töötan nüüd juba 10ndat
aastat siin põgenikega ning Eesti poolt vaadates olen siin selleks,
et rahustada: ei nad Maarjamaale taha – ajadeski mitte.“
Pioneerid
Pea veerand sajandit tagasi läbi
Saksamaa Austriasse sujunud Liina kohta kehtib terve rida võõrsõnu
analüütilisest konservatiivseni. Seetõttu tasub usaldada nii seda,
mida ta oma delikaatselt täpses ja maitsekalt humoorikas kõnepruugis
jutustab vestlustes ja raamatus „Minu Austria“. Mida ta kirjutas
samuti 10 aastat, nagu need kaua-tehtud-kaunikesed asjad tal
käivadki.
Temast on kujunenud
poisikeselik-daamilik teejuht ja õpetaja nii üldteada Austria -
Mozart, „Helisev muusika“, Alpid, Red Bull, Freud, Conchita... -
kui tundmatute süvahoovuste avajana.
„Olime sopran Katrin Lehismetsaga
esimesed, kes siia tulid. Tema asus koos oma tütre isa Lauri
Vasaraga 1965.aasta „Heliseva muusika“ loodud muinasmaa
teenistusse kõigepealt Mozarteumis, nüüd juba legendaarseks saanud
suveniirkontsertidega Mozartist Alpi-aasadeni.
Ilus ja elus muinasjutt väärib
teenimist ja elatab.“
Saksa ja vene filoloogist tudengi ja
lapsehoidjana alustanud Liina on oma Lugu elades korduvalt
täheldanud: kõrgharidust leiva peale ei määri – ent eranditult
kõik õpitu kulub uute elujärkude alus-paketis moel või teisel
tõhusalt ära.
Tänaseks on toonaste pioneeride -
neist esimene meie tänane aukonsul Sirje Windig-Frauenloeb - ümber
kogunenud eestlaste seltskond – põhiliselt naised – kes
tähistavad isamaiste tavade ja toitudega jõule ja rahvuspühasid.
Laulavad ja lõõgastuvad kombel, mis on omane vaid medekandi
naistele.
„Oleme analüüsinud, miks
austerlannadel – ja meil endil ka – on vastupidiselt eestilikule
kampaaniakorras iibetõstule vaid üks-kaks last. Aga sellepärast,
et nii on mõeldavam pakkuda maimukestele kõike, mida ise oleks
lapsepõlves tahtnud. Oleme rõõmu ja tänuga kogenud, kui ladusalt
õpetab lastele keelt ja kuulumist lasteaia keelekümblus. Mille
vastandina isoleerivad islamiusulised end lapsest saadik muust
ühiskonnast ja kultuurist,“ arutleb Liina. „Samas pole Austrias
mõeldav seesugune emantsipatsioon, nagu meil Skandinaavia naabritena
üha tavapärasem.
Mehed paremini teenivate naiste
karjääri huvides lapsepuhkusele? Mõeldamatu! Nagu ka laste
piinamine koolikatsete ja võistleva sildistamisega: kooli minnakse
õppima, mitte kannatama.
Elurõõmus ja nautiv austerlane on
muretsev-hirmunud eestlasele nii tänuväärt eeskuju, et meie kes me
oleme sesse riiki jäänud, oleme temasse sügavalt ja süvenevalt
armunud.“
Vana Euroopa
Kirikud, köök ja kohvikud on peale
„kindereid“ järgmised k-d, mis meenuvad Austriaga seoses. Ja
seda koos vanadele väärikatele riikidele omase rahuga, mis ei
pigista õlgadest ega tee paksuks. Liinale meeldib ka selle
Alpi-rahva laulev laisk keel, mida tuleb umbes samal määral ekstra
õppida nagu võro kiilt.
„Olen saanud ennast selle siiralt
sooja ja kallistava rahva seas tõeliselt külma klimbina tunda –
kuni õppisin ka ise ära nii vanema põlvkonna enesestmõistetava
embamis-etiketi kui noorema põlvkonna bussi-bussi-põsemusid.
Kiitmist piisava kvaliteedi ja kvantiteediga õpin ikka veel – kui
ei oska, võid väga lihtsalt võõrustaja või koka nutma ajada.
Sellest sain üsna kiiresti aru, miks
käseküche, strudel ja lopsakas šnitsel prouasid paksuks ei aja –
mäesuusatamine on sedavõrd levinud ja energiamahukas spordiala, et
tüseneda pole võimalik. Tiitlitest vaimustunud rahvaste - näiteks
sakslaste tava eriti hea kohvi pärast mõnda Austria väikelinna
sõita jäi hämaraks seni, kuni ise toda teise linnakese kohvi
kogesin. Oli vahe küll – seiklus ja meelelahutus pealekauba.
Lisaks kulub väikelinnades nähtav
juurtehoidmine rahvariietest lauludeni ära ka teadasaamiseks, kuidas
8miljoniline rahvas end Viini kultuurikarika ja Saltzburgi
muinasjutulisuse taustal ülinõudlike pagulasmasside arulageduse
eest kaitseb.“
Kuna tartlanna pole katoliiklane, koges
tema oma isiklikku pulmaidülli Mirabelli lossis. Ja kuna Austrias
vaid üks kord laulatatakse, piirdus temagi teine kooselu tütre kui
taevakingituse, mitte pitsivahu ja pulmakelladega.
„Võin vana hea Euroopa südames
kogetu põhjal kinnitada: igaühe jaoks on erinevatel eluetappidel
tõepoolest ootel õige töö, oma tee verstapostidega haakuv mees,
sel elukümnendil toimivaim arenguviis, mida eelmises elus ettegi
poleks kujutanud,“ teab Liina. „Pärast 30aastasena lõpetatud
ülikooli päädisid kõik mu tööotsingud, mille käigus saatsin
nii nõustaja kui abikaasa innustusel loendamatuid CVsid
kujuteldamatutesse ametisse pürgimiseks, ettekandja töökohaga
hotellis. Sellest algas minu biograafiline peatükk „10 aastat
turismi“.
Sain ja jäin venekeelsete turistide
talitajaks suusamägede magnetilises labürindis – ja sealt edasi
oli loogiline, et murdmaasuusatajast minust kujunes saatusele
alistudes mäesuusatamise instruktor.
Noorele kohtunikule mehele minnes
oletasin, et Viinis minu teekond lõpebki. Kuni ka tema seisusele
sobivat töökohta otsis, kavandasime koos sõpradega
Austraalia-reisi... kuhu nood läksid üksi, sest minu Franz sai
tööle Alpilinnakesse. Siinsete seaduste järgi pidanuks ta vastu
võtma mistahes määratud töökoha kasvõi meie mõistes
kapa-kohilasse – aga meile määrati midagi eriti head.
Nõnda minagi aastal 2000 Austraalia
asemel Zell am Seesse sain ja jäin.
Viis aastat hiljem uue elukaaslase
Rudolfiga plaanitud Tai-reisi asemel jõudsin kaheraudsele opile.
Pärast plaanilist tsüstide eemaldamist täitus mu kõhuõõs verega
ning teise lõikuse käigus võitlesin juba elu eest. Aga mõne aja
pärast järgnenud auhind oli võimas – tütar!“
Oma kogemusi poetav leedi Mittermayr on
ääretult diskreetne nii vestlustes kui oma raamatus nii suhete kui
tsüstide kui kasvõi ignorantsemat sorti austerlaste asjus, kes pole
„Heliseva muusika“ fluidumi pealt kopsakalt teenides ise neid
paiku – nüüdseid turistilõkse – läbi käinudki.
Suusaviirus
Tänaste kiirete tõusude maailmas on
juba reegel, mitte enam erand, et iial pole hilja ning täiesti
normaalne on nobedate paaristõugetega kujuneda ehmunud
murdmaasuusatajast kutseliseks mäesuusatamise instruktoriks.
Kõigepealt allus naine üldisele voole
ja kallima käsule ning läks mäele. Õppis ja armus sellesse
spordialasse, mis on ühtlasi elulaad ja meelelahutus, seltsielu vorm
ja eneseavastamise moodus.
Turismibüroos venekeelse imedemaa
Alpi-emmena korraldas ta 24/7 kundede mägedevallutusi varustusest
turvalisuseni, koolitusest etiketini.
„Mida rikkam on klient, seda olulisem
ja samas keerulisem on talle selgitada, et alles pärast suuskamist
kui mägedesse tuleku põhieesmärki tuleb aprez-ski ja Jägermeister
ning tants lettidel. Olin aastaid üks neist, kes askeldas aastaid
selle nimel, et eestlastegi seas üha popim kallis ja sõltuvust
tekitav harrastus oleks vanade heade traditsioonide vaimus turvatud.
Rahvast oli tarvis ühtaegu õpetada,
et suuskade hüti ees hoidmise kindlaim nipp on nad sõprade omadega
ristirästi segamini pista, nii et kiirustav varas paari kokku ei
nopiks – ja samas leppida tõsiasjaga, et hinnalisel
suusavarustusel on mitu funktsiooni. Uusrikaste naistel peavad olema
õiget värvi saapad-suusad... pildistamiseks, mitte suusatamiseks.
Neid ei huvita isegi tõsiasi, et paigas, kus temakene pildile saab,
filmiti üks Bondi-filmidest...
Seega on täiesti ükskõik, kuidas
bling-bling saabas istub ja suusk tasemele vastab, sest taset pole,“
naerab Liina, kellel on õnnestunud taktitundeliselt piprased
sisemonoloogid turistide kui sõimusõna teemal ääretult maitsekalt
kirja panna ning kargelt muiata selle üle, et venekeelne rikaskond
nõuab meessoost suusainstruktorit ka siis, kui üldse suusatama
õppida ei kavatsegi, peaasi, et pildistada ja flirtida saab. „Pere-
ja sõpruskondade ühendajana on mäesuusatamine ületamatu tegija –
võrdselt õndsatena on kõrvuti äsja kõndima õppinud maimud ja
70aastased noormeistrid.
Kuivõrd Austria õpetab inimese
vanusesse täiesti uuel kombel suhtuma, pole oluline, kuidas riiki
külastavad erinevad rahvused asju näevad – nad lähevad ju
kenasti koju tagasi. Mäed jäävad.
Isiklik suusakool olnuks muide utoopia,
selleks pead tegema rahvusvahelisel tasemel kehtivad suusakursused ja
eksamid ja sealt ei saa ka väga paljud kohe ilgelt head suuskajad
läbi, aastatepikkune töö ja kursused... “
Põgenikud
Et meie planeedi rahvastepaabeli
variantide paljusus selles elus võimalikult selgeks saada, algab
Liina iga hommik juba kümnendat aastat... vanglas.
Mitte otse vanglas, kus Liina samuti
töökülastustel käib, vaid vahialuste keskuses, kus hoitakse
illegaale, keda maalt välja saata kavatsetakse - aga süsteem on
nagu vanglas, kinnised kambrid ja karge kroonu söök.
„Kui kõrgharidusele vastavat
erialatööd otsisin kuid – ja sukeldusin läbi ettekandja ameti
turismi – siis vastuse põgenikega töötamiseks kandideerimisele
sain poole tunniga. Minu kolleegid on pärit Makedoniast, Türgist,
Kreekast ja Kosovost. Põgenikud omakorda on vastavalt sellele, kus
käib parasjagu kodusõda või mõni suurem sõda, Iraanist-Iraagist,
Nigeeriast, Gruusiast, Afganistanist...
Tuldud on nii paatidega, Shengeni
viisaga, diilerite abiga kui igal muul moel, mis on perekond von
Trappi pagemisest üle Alpide pehmelt öeldes mõnevõrra erinev.
Näib, et Austria külalislahkus on
alateadlik-riiklik patukahetsus kunagise fašismi pärast. Hitleri
maja on meil siin muide 2 miljoni euroga saadaval – keegi pole
suutnud välja mõelda, mida temaga peale hakata.
Iga sõja tulemusel on migrantide arv
siin kasvanud 1,5 miljonini. Kui võõrtööjõudu maale toodi, ei
arvestanud keegi integratsiooniga ega tõsiasjaga, et töölistele
tulevad pered järele. Austerlased tavatsevad aina mürgisemalt
tänada: aitäh, mama Merkel!
Saksamaa heldus on toonud ka meile
usutülid ja naistepõlguse, kultuurituse-valelikkuse-agressiivsuse –
mille puhul minu jaoks on sümboliks elementaarne peldiku kasutamise
oskamatus.
Kuitahes kärarikkalt sisserännanud ka
nõuavad – meie lasteaedades-koolides-asutustes on ikkagi
traditsiooniline rist väärikalt seinal – näokatete-pearättide
kandmisest aga tahavad moslemite naised tasahilju ise loobuda.
Samas on minul naisena mehemürakatele
siin vetsukasutamist õpetades ja neid lennukile aidates naisena
üpriski... huvitav. Kui naist on harjutud pidama mehe omandiks, ei
taheta just kuigi ladusalt naisterahvalt tulevat teavet kuulda võtta
ega pilku dekolteest silmadesse fokuseerida.
Siinsed töötu abirahad ja põgenikele
eraldatav on sedavõrd magus suutäis, et nutikamatel
oma-õiguste-eest-seisjatel on välja töötatud terve valede
süsteem, mis toob üha juurde majanduslikel põhjusel – mitte elu
eest! - põgenevate noorte mustade meeste horde.
Tulemuseks on mõistagi neonatsism.
Austria on nii väike, et siinse rahva sekka pole kuigi lihtne Eesti
rahvaarvu jagu sisserännanuid ära peita.
Samas võin üsna veendunult lohutada
ja julgustada – põgenikud ei tea Eestist endiselt midagi, kardavad
tundmatust ega tule siia ka juhul, kui smuugeldajad on mõnele
grusiinide või senegallaste perele viisa just Eesti kaudu sebinud.
Olen kommunismitondi ja muude ohtude
jutud Eesti kohta reeglina enne ära kuulanud ja alles siis nentinud,
et luulutamiseks valiti vale aadress – eestlane olen.
Samas olen üsna veendunud, et mina
jään Austriasse.
Siinne kultuur ja tavad, inimlik soojus
ja sõpruskond, õpitu ja kogetu on mu endale saanud. Tänu Sirje
ridakaboksis kogunevale seltsile oleme samas eestlasteks jäänud –
ja kutsume daamidega üksteist kenasti korrale, kui saksakeelsete
abikaasade juuresolekutagi üksteisega automaatselt saksa keeles
lobisema ununeme. Meie laste eesti keel... on teine teema. Ilmselt
sama muudetamatu ja paratamatu nagu kogu arenenud maailma noorsoo
kolimine ninapidi nutiseadmetesse...
Ent elukogemus teatavasti jagab
inimesele arukust ja jõudu leppida asjadega, midaa ta muuta ei saa.“
No comments:
Post a Comment