Esiisade maadele tänaste muinasmaade
rajajaid võib nimetada muinasmaasturiteks.
Nad toovad muinasaja tänapäeva,
häälestavad oma muinasmaad endale sobivatesse niššidesse. Ja on
ühtlasi jõulised igiliikurid, loomiseks – mitte laiamiseks –
mõtestatud maasturid.
Nii Urmas Sõõrumaa Adilas kui Alar
Tool Kabalas on maju ehitades ja maastikku muutes, istutades ja
leiutades teinud kujuteldamatult jõulist tööd – sageli ja suures
osas oma kätega. Ning samal ajal, kui nad kuivendavad-täidavad
jõekalda lodust uudismaad ja kaevavad vastseid järvi, teeb Eesti
riik ise sealsamas nende kõrval lageraiet, kavandab Rail Balticu
rammimist muinasmaade keskele ja paugutab üksteisele paukpadrunitega
pekku.
Muinasmaasturid, kellesuguste
võrgustikuga Maarjamaa on õnneks üha väekamalt kaetud, mõjub
trööstivalt – uues heas ilmas on maad ja metsad, külad ja talud
valgustatud ettevõtjate-rahvajuhtide valduses ning talupojatarkusega
juhitud riigis ei pääse aplad, oma isiklike hüvede pärast
hirmunud šaakalid enam löögile.
Alar Tooli küla Vigala vetel
Maja kodus, päkapikk on läind –
päkapikk on kodus, maja välja läind... Multifilmis teineteist
otsinud maja ja päkapiku juhtumist erinevalt teab Alar täpselt, kui
kaugele ja kellega ükski tema ehitatud parvmaja, vesijalgratas või
kanuu parasjagu sõitis.
Tool on Eestimaa mitmest Kabalast selle
asula, mis asub Vigala jõe kaldal Raikküla ja Märjamaa vahel,
poiss. Ta on lõpetanud Kehtna ametikooli ja tema insenertehniline
mõte möllab üsnagi õpitud alal, põimudes elu enese õpetatud
olemise kunstiga.
„Vee peal ujuvad majad on Eestis
väljaspool seadust. 14 aasta jooksul olen nii maatükki ja
jõekallast hooldades kui elektri, vee ja kanalisatsiooni
ujuvmajadele korraldamisel õppinud ja leiutanud nii tehnilisi
lahendusi kui ametkondadega suhtlemist,“ nendib ebaeestlaslikult
elurõõmus ja hoogne Alar. „Kõik parvmajad-saunad on meil
varustatud 21.sajandi santehnikaga – ma ise olen ju ometi kõige
rohkem huvitatud, et minu klientidele ei ujuks ninnunännud jõgepidi
vastu. Kui olin oma rajatud ujuvküla algusaegadel kuude kaupa
ametnikelt kasutusluba oodanud, marssisin ministeeriumi – ja seal
tõdes jurist, et ühtki vesilinnakute kohta käivat seadust pole.
Seega on suurem osa südametunnistuse järgi tehtud sooritusi
lubatud.“
Parvematkade majakestest igaühe
alumisel korrusel on üritusteks-koolitusteks-pidustusteks sobivad
ruumid, köök ja saun, teisel korrusel ööbimiskohad. Kokku
vähemalt 60 – kui Alari enese rajatud väljadele telklinnak
püstitada, siis mahub väga palju häid inimesi maadele, mida enne
peaaegu polnud, vähemasti kasutada neid ei saanud.
„Oleme vesist kaldamaastikku
täites-tõstes vedanud siia ligi 130 kalluritäit pinnasetäidet.
Eelmised põlvkonnad eesotsas mu kalli vanaemaga ei pidanud neid maid
millekski kõlvuliseks – märg! Praegused inimesed ei aima sageli,
millist ränka tööd näiliselt kadestamisväärsed naabrid metsa
taga tegelikult teevad. Tulevased generatsioonid ei mäleta, et enne
oli kuidagi teisiti kui nüüd, mil on õigesti,“ muigab tänu
rügamisele nii vaimselt kui füüsiliselt üliheas toonuses Alar.
Tema kätest on läbi käinud tema
enese välja mõeldud pontoonide-lahendused, küttekollete ja
elektrisüsteemide, saunade ja köökide lahendused. Igas ruumis
silma ilustavad ja tuju tõstvad pisiasjad – nikerdused, sildid,
mõttega nipsasjad – räägivad ise enese ja peremehe eest. Nagu ka
kõrvatropid, mis võimaldavad erineva päevakavaga külalistel
sujuvalt ühes majakeses end hästi tunda.
„Minu maailmaloomine algas kanuudest
– jõgi suisa kutsus neid kui ühtaegu nii elustiili, turismi kui
võistlustega kokku käivaid aluseid. Lisandusid vesijalgrattad –
sobivad nii peredele, kalastajatele kui fotograafidele ja
teadlastele. Need ülipraktilised veesõidukid, mis ei lähe eales
ümber, kuhu peale saab kogu oma varustuse ja tehnika turvaliselt
laduda, käivad muide juppideks, nagu lego. Nii et kui mõni
järveteadlane vajab Peipsil või kasvõi mere peal alust, tuleb
suurematsorti sõiduautoga järele – ja nii ongi,“ kirjeldab
mees, kes on palju aastaid kanuusid-vesijalgrattaid käitades ning
just viimaste konstruktsioonilisi eripärasid süvauurides ja
paremaid lahendusi leiutades plaan hakata järkjärgult neid ka ise
tootma.
„Kui autodevoolule, mis saabub
Tallinnast töölt tagasi koju, sõidab vastu üksik vastuvoolu-auto,
siis see olen mina – ma käin oma muinasmaal tööl, elan linnas.
Õigupoolest poleks lisaks ettevõtluse ja hariduse võimalustele ka
ses mõttes mõistlik meelelahutuslinnakesse elama kolida, et
vaikusele see koht arvatagi häälestatud pole,“ loetleb Alar
suurfirmasid, uue generatsiooni edurahvast, erakondi ja seltskondi,
kes nädalavahetusi vete peal veedavad. „Nii spordi- kui
peopäevadega kaasneb elav muusika ja diskorid – loomulik ju. Samas
hoolitsen igal nädalavahetusel selle eest, et pardal oleks korraga
üks seltskond. Tänaseks on siin puhanute nimistu juba ülemaailmne.
Mullu käisid meil Eesti Vabariigi aastapäeval Uganda poliitikud ja
ajakirjanikud. Rahvustoitude söömisega said hakkama ja ka sauna
prooviti aga kargesse jõkke ei soendanud minna.
Samas on uuemal ajal seltskondi
teenindades vaja pea alati silmas pidada, et kogu seltskond
meiepakutava toiduga hakkama saaks. Veganeid on aina rohkem.
Arvestame. Ent arvestame ka sellega, et vanamoodne inimene pole
siiski rõõmus, kui tema taldrikul on pärast spordipäeva üksnes
taimne tipp-täpp-tähetolm.“
Nii, nagu Parvematkade muinasmaastur
hoiab töö ja kodu eraldi, hoiab ta omarajatud uudismaal ka
külarahva kodurahu ja peorahva privaatsuse kenasti kõrvuti –
veelinnakese suunas viitab maanteelt vaid tilluke lauajupike sõnaga
PARV. Rohkemat reklaami ei vajata – küll aga võib vete peale
kolimisele tulevikuliselt mõtelda.
Siinkirjutaja raamat „Puugid kuubis“
jutustab elust Eestimaal pärast ülemaailmset veeuputust, mil
siinmail on mäetippudest jäänud saarekestest koosnev arhipelaag.
Katastroofikomöödias „Merehädalised“ jäävad tõusulaine
tulles need, kes laeva ehitasid... Samas muretseb Alar Toolist
mõnekümne kilomeetri kaugusel oma kodukülas toimetav Urmas
Sõõrumaa pigem selle üle, et meie enese praegused poliitikud
kutsuvad oma arutu ahnusega meile ökokatastroofilise kurja kaela –
selle asemel, et luua riik kui roheline-puhas-heaperemehelikult üles
ehitatud uue hea ilma reservaat.
Urmas Sõõrumaa Sõerumaalt Adilas
Suursaavutaja Urmas Sõõrumaa sündis
1961.aastal Adila külas Sõeru talus. See oli 1870.aastal rajatud
sauniku talu – praeguseks Adila Campiks arendatud talu ehitas tema
vanavanaisa 1928. aastal.
„Kõigepealt käisin 4 aastat Hageri
algkoolis, siis Kohila keskkoolis, Tallinna Ehitusmehhaanika
Tehnikumis – ja seejärel Tartu Ülikoolis,“ loetleb Urmas, kes
on uhke selle üle, et on tõeline puhas maakas. „Teistel minu
põlvkonna ärimeestel olid mõjukad esivanemad, kes tegid
nõukogudeaegsetest ettevõtetest RASid – riiklikud aktsiaseltsid.
Käod-Luiged ja teised suuremat sorti linnud jagasid need varad
lahkesti endale ümber,“ meenutab Urmas, kes analoogselt Emajõe
Suursoost pärit Neinar Seliga on täiesti self-made-man – kõik on
saavutatud ja loodud ise. „Kui maailmas ringi vaatamine muutus
võimalikuks, teisenes minu ettekujutus maal elamise ja ette võtmise
võimalustest. Varem arvasin, et maakodu peab olema kusagil mere
ääres kaljunuki otsas. Siis nägin, et ka mere äärde rajatud
puhkekeskuste ja villade juures on bassein.
Kui ehitasin oma sünnikodu juurde
sauna, rajasin sinna juurde ka basseini. Tänaseks olen Sõeru talule
loonud päris oma järve.
Sõeru talust oli minu juurte juurde
tagasi tuleku ajaks järel nõgestesse kasvanud, upakile vajumas
maamaja. Nüüd on talu ümber ehitatud
konverentsi-koolitus-sündmuskeskuse ümber istutatud ka alleed ja
park. Enam kui 25 000 puud.
„Nõukogude ajal oli mul enda teada
5-6 sugulast. Selleks ajaks, kui alleesid ja parki rajama hakkasin,
oli neid juba enam kui 120. 90ndate keskel rajasin koos kõigi
lastega neile tammeringi, millest lähtuvad teed kui kiired.
Sugulastega istutasime pargi. Puudest,
millest paljud olid istutamise ajal 3-4 meetrit kõrged, läks välja
vaid üks-kaks. Kui nägin aasta möödudes, et mõni puu kiratses,
istutasin ümber. Abiks pendel. Ühtki abilist ma pendliga
puude-maade-majade õigete kohtade määramiseks täna enam ei vaja.“
Kuivõrd Sõeru talu ümber ehitatud
peamaja ja bagua – pühakoda – on mõeldud erinevate koolkondade
õpetajate ja teenistujate koolitusteks ja tseremooniateks, peab
rahvasuus Sõõrukaks nimetatud suurmees mõnevõrra valima, kes seal
toimima sobivad.
„Kliente valin oma esiisade maadele
selle järgi, et nad ei lõhuks oma energiaga meie loodut. Alkohol ja
läbu on välistatud – mis ei tähenda, et meil poleks üsna sageli
pulmi ja sünnipäevi. Pummeldamise Adilas välistab ka minu amet,“
kirjeldab Rahvusliku Olümpiakomitee president oma loodud muinasmaale
saabujate valikut. „Baguas, higitelgis ja talu ümbritsevas
looduses teenivate meistrite valikul tunnetan nende energiaid ja
lähtun tõsiasjast, et elu on mitmekesine.
Olen loobunud hinnanguid andmast,
teades, et seni kuni pluss ja miinus on vahekorras 51:49 kestab elu.
Hinnangute andmist aitab vähendada teadmine, et kohtumõistja on
kusagil mujal keegi kõrgem.
Mis puutub Baguasse, nurkadeta
pühakojasse, siis see sai meil isegi liiga hea.
Reeglina on sedalaadi pühakojad
lõunamaades soojas kliimas – siit-sealt kiivas, tuul puhub läbi,
kõik on naturaalne. Põhjala kliima tingis selle, et meie palvela on
erinevalt orientaalmaades keset loodust teenivatest oluliselt uhkem.
On jah natukene liiga palee. Aga Meistrid armastavad teda – nende
õpilastest rääkimata.“
Ja edasi? Urmas Sõõrumaa soovib
kodukülas kilomeetrite raadiuses luua sama rütmiga ja energiaga
majapidamiste kogukonna. Tema rajatud muinasmaa rahvas koguneb
tantsima ja musitseerima, filme vaatama ja vestlema.
„Mina ise neid kogukonnaga liitujaid
välja ei mõtle – nad hakkavad omal algatusel saabuma. Kes
kasvatab ravimtaimi, kes peab käsitöötalu, kes tervendab inimesi
hobuste abil. Moodustuvale tervikule panen igati õla alla – ja
lisan lingi seniloodu juurde,“ unistab mees, kes peab Tallinnas
lisaks oma ettevõtlusele Tao-keskust, millega on ühendatud Taevas
ja Maa heaolu keskus.
Oma esiisade maadele on oma muinasmaad
Sõõrumaa ja Tooliga analoogselt loonud ka Margus Linnamägi ja
Priit Piilmann. Kui Linnamäe Tsura talu oma palkpaleede ja järvedega
toimib otsekui isaämbliku ülivõimas staap tema enese pere jaoks ja
heaks, siis Piilmanni jahindusele-kalandusele-saunasõpradele
adresseeritud Toosikannu on häälestatud rahvusvaheliseks
jahiturismiks.
Võib ju arvustada, et fossiilsete
kütuste pinnalt rikastunud Piilmann laseb rikkuritel raha eest
tulistada piiratud alale suletud hirvi, aga... Kui ta omataastatud
Käru kõrtsi avamisel meenutas poisikese-aegset teekonda kooli,
rongisõite ja jalgsirännakuid Käru kõrtsist mööda, siis temagi
nostalgia tekitab heldimuse. Igas inimeses on seega tõepoolest
tasakaal 51:49, nagu meenutas ka Sõõrumaa.
„Mida suuremaks meie
samas-rütmis-küla kasvab, seda tõenäolisemalt tuleb sinna rajada
ka kool,“ arutleb Urmas. „Tean väga hästi, kui suur ja
pöördumatu vastutus see on. Olen Audentese erakooli ja
spordikeskuse rajajate, osanike ja nõukogu hulgas ja tean, et
sellest missoonist pärast pühendumist enam ei pääse.
Uue ajastu koolid kasvatavad
terviklikke ja loovaid isiksusi.
Ka ROKi juhtides liigutan vägesid
selles suunas, et kasvaks uus põlvkond, kes ei kopeeri vaimselt ja
füüsiliselt seniseid generatsioone. Uue aja inimesed ei jookse
arstide vahet ega püüa olnud aegade raamidesse mahtuda. Nad on
loojad.
Loovate inimeste Eesti ei saa minna
šaakalite nahka. Kuna minu koduküla ümbruse karstialadele
kavatsetakse rajada Rail Baltica, olen protsesse ja fakte jälgides
näinud, et meie maad püüavad igasuguse kriitika- ja taustameeleta
kasuahned tegelased ribadeks rebida ja tühjaks lasta. Minugi maadest
mõnesaja meetri kaugusele kavatakse rajada kruusakarjäär.
Pruugib mul paar nädalat eemal olla,
ja Eesti riik on põlismetsas mu jooksuraja lähistel lageraie
teinud. Riik jah. Mis tähendab, et endale kevadel uut valitsust
valides peame usaldama neid, kes ei luba kõike muuta – pigem
säilitada. Mina püüan kõige kriitilisemate sündmuste puhul tuld
kustutada – nii kui ühe tule summutame, lahvatab järgmine.
Samas ei tundu mulle unistus sellest,
et Eestimaa on valgustatud rahvajuhtide loodud kogukondade võrgustik,
mis säilitab ja taastab puhast ja väekat loodust, sugugi
utoopiana.“
Olenemata sellest, millisele alale ja
nišile, energiale ja meelsusele on häälestatud esiisade maadele
rajatavad muinasmaad – nad kõik on pühendunud sellele, mis on
neile püha.
Juured. Puhas areng. Austav looming.
Panustamine ja pühendumine.
Töö, mida pühaduse nimel tehakse, on
kõrvalseisjatele nähtamatu ja kujuteldamatu. Arukam on mitte
kadestada, vaid ühineda.
No comments:
Post a Comment