Sunday, May 24, 2020

Saage Saara presidendikõne


Betoon on Altweski põranda alla valatud ja seinad seotud – läheb kanali lae ja saali põranda puit-taastamiseks! Madrel sai 900 kaske istutatud – saagu sellest Kati Kaasik ja puistatagu tema tuhk sinna ;)
Milline tunne saab olla parem kui õnnetunne pärast 900 kase istutamist? Mitmemilline. Enamuse päevast loobitakse sulle taevast langevarjudega mehikesi alla ning kägu ütleb seepeale veendunult: KUKU! :D
Jõuad koju - vastu tuleb mitte-väga-prints üldse-mitte-valgel-hobusel ehk siis majaisand Juula-nimelise traktoriga - ning te lähete ratsaplatsi kultiveerima ja kive korjama. Platsi keskele jäi vägahilisõhtuks südamekujuline saareke. Isetekkeline, nagu ka Südamesalu ja õunaaia Südametiik. Sest selle salaväega on lugu endine. Armastus ;)
Nendel täiega trikitavate vägede päevadel on absoluutselt vajavajavaja olla rütmilises liikumises metsas ja karjamaal - paljajalu ja kinnasteta - teha end poriseks-äkaseks-päikeseõhetavaks - siis tekib põhjuseta õnnetunne ning puhas ja rikkumatu olemise rõõm MINA OLEN.
Kiidetud olgu corona-karantiinne koduõpe! Pusamuna Indile tuli raamatulugemise kohustus meelde liiga hilja, et midagi täitsa uut lugeda jõuda. Pistsin tema nina ette nende näidendite jutustuse-versioonid, milles ta ise mänginud on. Vastamiseks valis tibi „Südamesalu salaväe“, mida 2017.aasta suvel Saage rüütlimõisa Altweskil mängisime. Tema oli Vaprake – loo südamikuks keskeakriisis Punamütsikese ja Hundi armastuseloo lahvatamine – enne mida punamüts-maivõi üritab teiste küpses eas muinasjututegelaste Lugusid känni keerata. Ei keerdu ;)
Edgar Valteri, Asser Murutari ja Harri Vasara mälestusele pühendatud Lugu keerdus hoopis kultuurikeskuse ja stuudio MINA OLEN loomiseks :D
Aasta varem loodud „Mustrimuutjaid“ tütar päriselt ei mäletanud. Jutustasin. Mispeale temakene avastas, et see on üleni prohvetlik. Nagu ka indiaanlase mõisavalitsejaks maandumise lugu „Täisring“ veel aasta varem. Tollest sündis Lauri-Kare Laose perekond, meil Katrin Ojaga MTÜ Ingli puudutus ja tänagi toimiv konstelleerimine.
Mustrimuutjates elavad viimsed eestlased viimses metsatukas kui reservaadis. Sinna on asunud läbi elu ennast tallata lasknud nunn pärast kloostri muutmist pagulaste varjupaigaks, linnas raha eest vägitsev šamaan ja tema käre nõiatar. Sinna satub vägivalla eest põgenev moslemitar, metsavahi nõrkusi ära kasutades tulevad seda viimset metsajuppi ära ostma ärimees ja poliitik – kes eksivad ära, avastavad tegeliku enda ja jäävad sinna. Üks tekstiilikunstniku, teine korvmööbli meistrina. Nõiatar lendab kadunud poega otsima – ning finaalis saabub viimsesse metsa pojatütar. Väike ingellik tüdruk. Viimne eestlane.
Tütrele meenus kõik – ja ta tõdes hämmeldusega: KÕIK 2016. aastal kirjutatu-esitatu ongi nüüd tegelikult nii. Metsade mahavõtmine, pagulased kloostrites, imelised kannapöörded ja loovuse lahvatamine, inimlikest nõrkustest läbi küpsemine, nõiaturg ja luualend – ning uute, lahterdamatute inimeste saabumine Maale.
Need protsessid, mida toona prohveteerisin, on kandunud järgmistesse story-tellingutesse - „Mina olen“ eestimaanduvast latinoperest ja „Merehädalised“ tõusulaine eest uude heasse ilma seilajatest, „Tervist, Aafrika!“ äraolnud mustritega turult oma unistust elama minejatest, „Sammalsalatarid“, „Robinsoni rahu“ ja „Hipiratoorium – teekond tviidülikonnani“ - kommuunide rajamisest ning „Vihmaussi laul“, „Põdrapulli lugu“ ja „Reekviem rästikule“ nende kommuunidega külgnevatest loomrahvastest.
Seal kõrval on rullumas Altweski album, kalmistu lugude laul Contra Mortem, Hando Kruuvi eluraamat, käsitõsieluraamat Loomad-lausujad, Piia Vilu Gambia-panoraam ja Püha Graal.
Mõnel hetkel on väga heavajaline revideerida, mis oli, mis on, mis tuleb, mis jääb – ja millega süda jääb rahule – tsõgade kaardipaneku essents, noh. Ehk et – aitäh koduõppe ja viimase hetke lahenduse eest, Indira! :D
Tänan kosena lahvatavat loovust nii ehitamisel kui taiga-stiilis soo-poole-moo-poole rohmakast kahemehesaest Teodor Ramile kastialuse vidinastiku meisterdamisel – ning iseenese avastamist täiesti uues sageduses metsa istutamisel...
Tänan mai kui ristikuu lõpetuseks Eestimaa rahvusriiklikku metsa väga paljude asjade eest. Hapnik ja meelerahu – nii isiklike kopsude luhvtitamise kui kogu planeedi hingatamise mõttes. Linnud ja loomad kui ülimalt osavõtlik, kohanev ja vaimukas seltskond. Putukad ja haldjarahvas – need, kes omal ajal küüditatutena Siberist jalgsi koju tulid, on kirjutanud: et lombist vett juues satikad-kullesed suhu ei satuks, tuleb juua läbi pearäti ;)
Vaimse ja füüsilise ühendaja – ühest küljest oled metsa istutades pidevas Rännaku seisundis, mille juhendamise (loe: müümise!) eest linnas kössitades kõikvõimalikele brandonitele-sakstele mehiselt makstakse. Mets jagab tasuta tervendust ja tasakaalu. Koos õnne-ensüümide ja väestavate mikroorganismidega, kellega – eriti kinnasteta töötades – ühendusse sujud.
Füüsiliselt ja tehniliselt on avakase istutamine üsna kerge ja lihtne. Suurtes kilekottides on puukoolist toodud istikud 50 kaupa. Nende narmasjuurestik tuleb pundist lahti võttes kirvega üle käia, et liiga pikad juured istutades maa peale tagasi ei keerduks. See ei meeldi ei puu-beebile ega RMK ametnikele.
Etteaetud vaos 2x2 meetriste vahedega – päriselt ka! :D - labidatöö on ladus nagu valss – mina võtsin oma Kati Kaasikus 3 vagu korraga üks-kaks-kolm paremale, kaks-kaks-kolm vasakule. Istikuviht kaenlas, auk-istik-pragu kinni – ela hästi, väike puu! Esialgu üritad valsi sekka tvisti ja tangot eksitada, kaotad kirve ja istikud – kui rütmi kätte saad, oledki Rännakul. Lihased üle kogu maise keha toimivad mõnuga, pärdik peas peatub – oled Loojaga ühenduses, asjalikult meditatiivses seisundis ning tood Allikalt teadasaamised, mida arvuti taga koogutades välja ei mõtleks.
Terves kehas on reaalselt terve vaim. Ihu-hinge-vaimu ühtsus on eriti uues heas ilmas seesugune, et vaimsus mitte ei välista, vaid eeldab füüsilist aktiivsust ja iseenese kui terviku võimalikult täiuslikku tarvitamist.
Vastuse Kristjan Jaak Petersoni küsimusele, kas siis selle maa keel laulu tuules ei või taevani tõustes üles igavikku omale otsida? - tõin samuti sellelt mitmepäevaselt Rännakult universumi avarustesse. Metsast. Istutasin vaheldumisi Püha Graali inglise ja ballaadide vene keelest tõlkimisega - ja sain metsameelerännakul teada: vanade kultuurislepiga keelte sagedusse tõusta ainult lennates, liblik-kerges puhtas energias saabki. Mingi redel ega lennuk seda kõrgust saavutada ei aita.
Intellektiga võrdselt oluliste tarkade lihaste – jõusaalist neid ei saa, mõttestatud ja tulemusliku tegevusega saab! - töö riigimetsas seadis minu jaoks ka riigi ja rahva mu jaoks uues valguses luubi alla.
Pruukis maaeluministril iitsatada, et koolinoored-tudengid tuleb põlduritele appi saata ning hämmastav hord noid - kes ise kooli ja ülikooli ajal kolhoosis ja (üli)õpilasmalevas mõnnatanud, seltsielanud, taskuraha ja rahvast teeninud – tõstis lastekaitse ja inimõiguste teemalist kisa. Mida?!?!?
Ka minu üleskutse praegused 50 tuhat, mis sügiseks 100 tuhandeni kasvab, töötut riigimetsa tormimurdu, kohutavaid lanke ja maanteeääri, külateid ja varemeid klaarima värvata osutus inimeste tuvastajaks analoogselt laste töökasvatuse ideega.
Mu koolivennast kõrge ohvitser urises seepeale, et siis saavutame sunnitööliste riigi. Ah? Riigi iseloomustaja praeguses olukorras on tõsiasi, et ta ei toimi, nagu mõistuspärane terviklik ettevõte. Kuna pole tõelisi rahvajuhte, koguvad populistidest ministrilaadsed tooted odavat populaarsust sellega, et pikendavad palgatoetuste maksmise aega ja toidavab abirahadega armeed, kes ei kavatsegi oma lodevat peed tugitoolist kergitada.
Minu kultuurikeskus ja stuudio jäid coronatooriumi käes seisma. Seega oskan järeldada: mis iga ilmaga ja igas ajas-ruumis ei toimi, seda pole vaja. Kehtib ka teiste ettevõtete ja tegijate kohta – kui ei idane, mädane – või mine Tööle! Ikka see Ukuaru Minna ema karm soovitus: kui elada ei jaksa, sure ära!
Õhuke ja elujõuetu „riik“ nuumab abirahadega noid mugavaid, kelle lapsed nutitelefonis elades ei kogegi miskit muud eeskuju, kui et midagi polegi vaja teha – toetus tiksub ja äpp tuksub. Rikastel ühiskondadel on võimalik kodanikupalgaga oma inimesed üle isemoodi aegade aidata.
Meie väike ja ilus peab ühtse isiksuste perena tegutsema, mitte põhus püherdama. Naistele rehad-luuad, väiksemad labidad-kirved-kangid – meestele suuremad. Magistraalide servad, kännis-haige-laastatud metsad, külateed ja agulid ootavad.
Mis töötuabirahad – samad summad tuleb anda RMK ja teiste riigiettevõtetekasutusse – 50 tuhat kätepaari tugitoolist õue! Mispeale tuulduvad-tervenevad inimesed kosuvad ka corona-kindlateks ja teistele üha peale tulevatele mikroorganismidele kättesaamatuteks. Usutavasti olete aru saanud, et ei see ega järgmised viirused kao kuhugi. Tekib karjaimmuunsus. Jääb see osa karjast, kes vaimselt ja füüsiliselt terve ja töökindlana panustab – mitte ei saasta-laasta-tarbi.
Ennast teostav inimene on õnnelik ja terve ning tervendab ka ümbritsevat inimestest ja hoonetest loomade ja looduseni tervikuna. Hando Runneli luulest kuriseb mälumeeltes Punaste Õhtute Purpur.
Uus-intellektuaali pärisosa on lisaks ka Mudaste Näppude Nurr-nurr :)

No comments:

Post a Comment